A nagy SEO gyilkos: a faceted navigation


A “faceted navigation” a webshopok esetében lehetővé teszi, hogy látogatók a termékek szűrését és rendezését mindenféle termékjellemzők alapján meg tudják tenni. Azonban SEO szempontból lehet káros is, ha nem vagyunk elég körültekintőek.
Mi ez pontosan, és mire jó?
A facet valójában a szűrésnek egy speciális részterülete. A facetek olyan szűrési opciókat jelentenek, amelyek két szempontból is hasznosak a felhasználónak:

Aki tudja, hogy mit keres, az hamarabb megtalálja a terméket a szűrési opcióknak köszönhetően.
Aki nem ismeri teljesen jól a piacot, az a szűrési opcióknak köszönhetően gyorsan edukálható, hogy milyen szempontok is lehetnek fontosak az adott termék vásárlása esetén.

Példaként a kutyakajas.hu webáruház esetében lehet látni ezt a navigációt:



 
Amikor egy ilyen szűrőt bekapcsolunk és állítunk a megjelenítési feltételeken, akkor látható, hogy megváltozik az URL . Ez egyben azt is eredményezi, hogy még akár közepes vagy kisebb webáruház esetében is milliószám jöhetnek létre URL-ek . A probléma pedig az, hogy ilyen esetben duplikált tartalmakat jelenítünk meg, illetve nagyon sok időt és erőforrást igényelne a Google oldaláról, hogy feltérképezze az oldalunkat.
A Faceted navigation kifejezetten hasznos felhasználói szempontból, hisz könnyen és gyorsan tudunk szűrni egy cipő esetében a márkára, a színre és a méretre. Ki akar 300 cipőt végignézni, amikor a saját méretében csak 10 darab elérhető?
Technikai és SEO szempontból azonban számos kihívásba ütközünk. Gondoljunk akár a duplikált tartalom (duplicate content), akár a feltérképezési problémákra (ilyen lehet a crawl budget, ami a Google részéről a te oldaladra fordított feltérképezési kapacitást jelenti).
Milyen a jó facet?

Ne legyen se túl kevés, se túl sok facet. Ha túl kevés van, akkor minden szűrésnél több száz vagy több ezer termék maradhat a listában. Ha pedig túl sok, akkor több szűrő használata esetén 1 vagy akár 0 termék is maradhat a listában.
Ezért minden esetben érdemes mutatni, hogy hány terméket tartalmaz az adott szűrési feltétel.
A szűréseket kombinációban is tudni kell alkalmazni (multi-select option). Ne csak arra tudjunk szűrni, hogy 40-es cipő, hanem arra is, hogy “Nike”, “fehér” és “edzőcipő”.
Adj meg mozgatható és változtatható ársávot is (price range), mert így a felhasználók könnyebben tudnak majd megfelelő terméket keresni.

Hogyan lehet elkerülni a faceted navigation problémákat?
Több módszer létezik arra, hogy kezeljük és megelőzzük a hibás faceted navigation-ből adódó problémákat. Ezek használata viszont nem mindig megoldható, aminek az oka főleg a webshop CMS felépítésére vezethető vissza. Illetve a termékek száma és a webshop mérete is meghatározó.
A három fő megoldási javaslat a következő:
1. Canonical tagek használata
2. Blokkolás a robots.txt-ben
3. Noindex, nofollow használata
Nézzük meg ezeket sorban!
1. Canonical tag használata
Amikor megérkezünk egy kategória oldalra, akkor látjuk az összes terméket. Példánkban az ecipo.hu oldalon a “Női” menüpontra kattintva az összes női cipőt:

Ha rászűrünk egy méretre (pl 40-es cipő), akkor változik az URL és a termékek listája is:

Ilyenkor a megfelelő technikai beállítások mellett meg kell jelenjen a forráskódban a canonical tag, ami a szűrés előtti URL-re mutat. Jelen esetben a 40-es méretet tartalmazó URL canonical-ja az eredeti női cipő URL.

Faceted URL: https://www.ecipo.hu/noi/meret:40.html
Canonical URL: https://www.ecipo.hu/noi.html
2. Blokkolás a robots.txt-ben
Lehetőségünk van az oldal robots.txt fájljában blokkolni azokat az URL-eket vagy URL csoportokat, amiket nem akarunk, hogy a Google feltérképezzen:

Ennek a módszernek a hátránya, hogy ebben az esetben ha a Google fel se megy ezekre az oldalakra, akkor nem is fogja megtalálni a belső linkeket. Ez pedig hátrányosan érintheti az oldalt, ha a “tiltott” – vagyis nem engedélyezett – oldalakon fontos belső linkek vannak.
3. Noindex, nofollow használata
Lehetőség van arra is, hogy az újonnan generált URL-eket noindex taggel látjuk el. Ezeket a Google bár feltérképezi, de azt az üzenetet adjuk neki, hogy ne indexálja, így pedig nem is fogja kiszolgálni a keresés során. De még mindig fennáll annak a lehetősége, hogy bár a Google nem indexálja, de mégis crawl-olja az oldalakat, tehát értékes erőforrást tudunk erre vesztegetni.
A noindex taget inkább kisebb webshopok esetében szokás használni, mert nagy oldalaknál a crawl budgetet ugyanúgy “égeti” egy ilyen megoldás, és még direkt SEO haszna se nagyon lesz.
Emellett gyakran megjelenik tanácsként, hogy egyszerűen csak minden belső linket “nofollow”-ra kell állítani a szükségtelen facet-ek esetében. A gond itt az, hogy a duplikált tartalom problémáját ez továbbra sem oldja meg.
Mi akkor tökéletes megoldás?
Egyrészt minden megoldást az adott webshop és a hozzá tartozó CMS függvényében kell értelmezni. A fenti megoldások közül bármelyik jó lehet adott esetben, de előfordulhat, hogy az egyik mégis előnyösebb mint a másik.
Ha lehetőségünk van megoldani a faceted navigation-t úgy, hogy az URL nem változik, az lenne az ideális megoldás. Ezt leggyakrabban Javascript segítségével szokás megoldani, de ennek a használata újabb problémákat hozhat elő. Ugyanis ilyenkor “manuálisan” kell előállítani a fontos facet-kombinációkat. Például nem elég, hogy van “cipő” kategóriánk (/cipo), és a Javascript segít eligazodni, hogy épp férfi vagy női termékeket akarunk nézni. Hanem kell legyen egy “női cipő” (pl /cipo-noi) és “férfi cipő” (pl /cipo-ferfi) is. Ezeket pedig előre kell definiálni.
Összefoglalás
Ez a táblázat vázlatosan tartalmazza, hogy melyik megoldásnak milyen előnyei és hátrányai vannak.



Lehetőség
Duplikált tartalom problémát megoldja?
Crawl budgetet spórolsz vele?
Külső linkerőt továbbít?
Belső linkerőt továbbít?


“Noindex, follow”
Igen
Nem
Igen
Igen


Canonical URL
Igen
Nem
Igen
Igen


Robots.txt
Igen
Igen
Nem
Nem


Nofollow facetek
Nem
Igen
Igen
Nem


JavaScript
Igen
Igen
Igen
Igen



De – ahogy SEO téren lenni szokott – az ideális vagy legjobb megoldás sajnos nem egy “one-size fits all solution”. Vagyis csak azért, mert a JavaScript a fenti 4 kategóriában jobb megoldás, mint a többi, egy kisebb vagy közepes webshop esetében korántsem lesz az.
A faceted navigation az egyik legösszetettebb webshopokat érintő SEO kérdés. Akinek ilyen jellegű problémája vagy kérdése van, annak mindenképp érdemes a témában jártas szakértőhöz fordulnia.
The post A nagy SEO gyilkos: a faceted navigation appeared first on Kosárérték.hu .